Mijn geweldige leven in Suriname!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Horck - WaarBenJij.nu Mijn geweldige leven in Suriname!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Horck - WaarBenJij.nu

Mijn geweldige leven in Suriname!!

Blijf op de hoogte en volg Anke

09 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hey lieve mensen!

Ik heb een maand geleden een verslag geplaatst dus het werd weer tijd voor een nieuwe! De tijd vliegt voorbij, ik zit al bijna op de helft!! Ik heb het echt heel erg naar mijn zin, geniet van iedere dag, ga met plezier naar stage, doe heel veel leuke dingen en ga met veel leuke mensen om!!

Sinds mijn vorige verslag heb ik al veel dingen gedaan. Een super vette trip naar het binnenland met Dion(de gids) en 6 mensen van de prinsessestraat. Ik heb daar al foto's van op facebook geplaatst. We zijn met een busje naar het binnenland gereden en misschien vond ik de reis van de ene mooie bestemming naar de andere nog wel het leukste. De sfeer in de bus was super goed, met de muziek hard aan, een borgoe cola in de hand reden we door super mooie natuur. Dion is een man die veel dingen tegelijk kan, drinken achter het stuur met een sigaret op de lip en ondertussen ziet hij elk vogeltje (wat voor mij een zwart puntje is) en aapje dat voorbij komt. Hij herkent ieder geluidje en kan ook alle vogelgeluiden nadoen. Onze eerste bestemming was een strandje aan de Surinamerivier. Een hele mooie plek waar we lekker hebben gezwommen en gezont. Daarna gingen we met de een veerpont naar de overkant waar we verder zijn gereden naar de volgende bestemming. We mochten met zn 3en op het busje gaan zitten, wat echt supervet was maar soms ook best eng. je wordt af en toe flink door elkaar geschud, moet de nodige takken ontwijken en sommige stukken zijn ontzettend steil. Ik heb me echt afgevraagd hoe het mogelijk was dat we niet vast kwamen te zitten of omvielen;). Maar om op dat busje te zitten rijdend over van die rode bauxietwegen met een lekker drankje in je hand en echt alleen maar bos en dieren om je heen te zien is een hele gave ervaring die ik niet snel vergeet! En toen kwamen we aan op onze eindbestemming waar we de nacht door gingen brengen. Een open plek rondom een groot bosgebied met een super super super mooi uitzicht! Het is best lastig om het uit te leggen maar je moet je voorstellen dat je op een berg staat en daardoor tot ver weg kan kijken, om je heen allemaal bos, zonsondergang en het geluid van brulapen en andere dieren op de achtergrond. Weer iets om niet te vergeten (het houdt niet op;)). Toen de zon onder was werd het kampvuur aangemaakt, de drankjes ingeschonken, de muziek aangezet en zijn we gaan dansen terwijl Dion ondertussen in een pan met olie friet met kipnuggets ging bakken. Ondertussen kwamen twee jagers langs die we al eerder tegen waren gekomen op de weg er naar toe. Ze hadden een slang gevangen die we natuurlijk allemaal even vast wilden houden en een wild zwijn die ze daar even ontleed hebben, waardoor het best ging stinken naar de darminhoud, en later is hij gebakken en opgegeten. Helaas heb ik dat gemist want ik was even een dutje aan het doen;). Het bleek een goed stukje vlees te zijn! Daarna zijn we ons bed op gaan maken(wat betekend dat we op een groot zeil onze dunne lakentjes hebben neergelegd met onze tas als kussen). Het was niet echt lekker slapen op een harde grond en het was ontzettend koud dus ik was wel blij toen de zon weer opkwam. Ik heb me die nacht hardop afgevraagd waarom we dit deden maarja, het hoort erbij he! Na het ontbijt weer verder. toen moesten we het eerste stuk langs hele stijle dunne wegen met veel bomen en stenen op de weg (nu konden we dan ook niet op het dak zitten). En toen kwam mijn gedachte toch uit.. we kwamen vast te zitten! Na anderhalf uur de bus drukken, steekvliegen meppen, zweten, lachen, klagen, bomen kappen(dit deden de mannen) en gas geven kwamen we eruit! Helemaal bezweet en trots dat we dit met z'n allen voor elkaar hadden gekregen reden we verder. toen we de ergste wegen gehad hadden mochten we het dak weer op dus dat maakte alles goed!. De volgende bestemming was het brokopondo stuwmeer. Hier hebben we eerst kokoswater gedronken! Super lekker. ze hakken een stukje van een kokosnoot af, doen er een rietje in en je hebt heel lekker fris water met een kokossmaakje! Daarna een frisse duik genomen in het meer. Toen we uitgezwommen waren had Dion geregeld dat er piranha soep klaarstond bij een tentje aan het meer. Het was heel lekker alleen veer graatjes! Na de soep weer verder gereden naar een goudmijn. Ze waren helaas niet aan het werk, zondag is hun rustdag, dus we hebben niet gezien hoe het gaat maar wel uitleg gekregen. Op sommige stukken was heel helder water dus daar hebben we ook nog even ingestaan, best mooi om te zien! Daarna was het weer tijd om naar huis te gaan! We waren allemaal heel moe dus zijn vroeg naar bed gegaan.

Vorig weekend ben ik weer op trip geweest naar Berg en dal en de brownsberg. Niet vergelijkbaar met de vorige maar ook heel leuk!. De gids die mee was vond ik iets minder. Hij was een beetje flirterig, deed zn eigen ding en stelde zich niet echt op als gids. Daarentegen waren we weer met een leuke groep dus we hebben er zelf een leuk weekend van gemaakt! we vertrokken zaterdagochtend naar berg en dal. Daar hebben we met de kabelbaan door het bos gevlogen. Af en toe was ik drukker met afremmen en kijken of het wel goed ding dan met de omgeving maar het was wel heel erg mooi! Je gaat dan van 7 kabels af en 1 kabel gaat over de Surinamerivier, heel vet!. Nadat we hadden geluncht (uiteraard bami met kip) zijn we weer verder gereden naar het topje van de brownberg. Hier hebben we handmatten opgehangen in een houten hutje en de avondmaal genuttigd die onze kok en tevens chauffeur had klaargemaakt (rijst met kool en uiteraard kip!). Daarna een spelletje gespeeld onder het genot van wat alcoholische versnaperingen en toen het kampvuur aan was zijn we daar omheen gaat zitten. Rond 23 uur zijn we een wandeling door het bos gaan maken. Een of andere dorpsgek vond het leuk om mee te gaan, wat tot best wat irritaties heeft geleid want hij vond het leuk om met zijn hakmes tegen bomen aan te slaan zonder enige functie. Waarschijnlijk heeft hij alle dieren weggejaagd want we zijn alleen een slang tegengekomen en die is gespot door iemand van ons en niet door de gids..die liep er langs zonder hem op te merken;) Wel vet om te zien en daar mochten we al blij mee zijn want vaak zie je helemaal niks! Na de wandeling nog even bij het kampvuur gezeten en toen de hangmat in gekropen! Mijn eerste nacht in een hangmat! Het was even zoeken naar de juiste houding maar uiteindelijk best lekker geslapen!. De dag erna stond een wandeling naar de watervallen op de planning dus om 8 uur ontbijten en daarna de wandelschoenen aan(mijn all stars), rugzakje op en gaan. Je kan er alleen te voet komen want het is een dun pad met veel bomen en stenen. de heenweg was naar beneden(omdat we al op de berg waren). Het duurde ongeveer anderhalf uur en na het spotten van veel mooie dieren( brulapen, neusberen, vogels en kikkers) kwamen we met wat zweetdruppels en trillende kuitjes aan bij de watervallen. Heel mooi om te zien! We zijn gaan douchen onder de watervallen, hebben genoten van de natuur en ons voorbereid op de tocht terug. Dit was toch wel zwaarder dan ik had gedacht. Anderhalf uur de berg op klimmen in de hitte was toch wel heftig! gelukkig met mooie natuur en goed gezelschap dus we hebben elkaar en doorheen gesleept! Weer terug bij onze slaapplek hebben we met een koud biertje gechillt in de zon. Daarna was het tijd om weer naar huis te gaan! Al met al weer een heel gezellig weekend!

Verder loop ik natuurlijk ook nog stage;) Ik vind het steeds leuker en leerzamer. Ik merk dat ik heel veel leer en steeds meer kan. We lopen mee met co assistenten en doen ook zelf patiënten. Dat houdt in dat we de anamnesegesprekken voeren en het lichamelijk onderzoek. Dit schrijven we dan op in een status die je krijgt voordat je de patiënt ziet. Daar staat op hoe de patiënt heet en waar hij mee is gekomen. Als ik dat formulier heb ga ik naar de wachtkamer er roep de patiënt om(soms best wel lastig met die rare namen hier). Ik neem dat patiënt mee naar een behandelkamer en vraag dan de klacht van de patiënt uit. Als ik denk een goed beeld te hebben doe ik het lichamelijk onderzoek. het luisteren naar de longen, hart en darmen, en meestal ook voelen aan de buik of die soepel, hard of pijnlijk is. Dit doe je natuurlijk niet als een patiënt met een zere pols komt maar vaak zie ik patiënten met braken, diaree, buikpijn of pijn op de borst. daarna overleg ik met een co assistent of arts en bespreken we samen de diagnose, eventueel vervolgonderzoek en de behandeling. Daarnaast doe ik ook andere handelingen zoals infuusnaalden prikken, bloed prikken, katheter inbrengen, wonden verzorgen, assisteren bij hechten enz. Het is echt heel leerzaam en ik merk dat ik steeds meer kan! Nu wil ik dan ook meer proberen om echt zelf patiënten te doen en alleen een diagnose op te stellen, en ook al aan de behandeling en vervolgonderzoek te denken zonder dit eerst met iemand samen te bespreken, en pas dan wil ik de patiënt gaan overleggen met de arts en kijken of ik goed zit. Daar ga ik mij de komende tijd dus mee bezig houden! Eind deze maand komt onze leraar langs. Hij gaat meekijken en we krijgen dan ook les van hem.

Verder staat voor volgend weekend weer een leuke trip op de planning. We gaan met 10 man van de prinsessestraat naar apiapaatie! Deze trip is vier dagen, van vrijdag tot en met maandag. We gaan kijken hoe de mensen daar leven, raften, in hangmatten slapen en nog meer leuke dingen doen maar daar zal ik de volgende keer over vertellen;) En als ik daarvan terug ben duurt het nog maar 3 weken voor Noury, Maartje en Joël langskomen!! Voor dan heb ik ook al leuke dingen op planning staan dus daar kijk ik heel erg naar uit:D!

Kortom, ik vermaak mij wel! De tijd vliegt voorbij en dat is een goed teken!

xxxx


  • 09 November 2014 - 19:45

    Elin:

    Wauw!! Bijzonder Anke, heel leuk om te lezen! Echt jaloers! Geniet er nog maar van want voor je het weet zit je weer in het koude kikkerlandje.. Brrr. Xxx

  • 09 November 2014 - 20:07

    Ellen:

    Anke wat gaaf allemaal!
    Mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt en ik ben ook wel jaloers.
    Geniet er lekker van! We missen je natuurlijk wel maar de tijd vliegt natuurlijk om zo.
    Dikke knuffel Ellen

  • 09 November 2014 - 22:28

    Jolanda:

    Hey lieve troela wat een leuk verhaal weer,ik merk wel dat je geen heimwee hebt!Ik mis je ook wel een beetje hoor:)Maar vind het super voor je dat je daar zo'n fantastische tijd hebt.Xxx Mam

  • 10 November 2014 - 13:14

    Maartje:

    Hee lieve zus!! wat leuk om al je avonturen te lezen, ook al wist ik het al wel zo'n beetje;) wel jammer dat je mobiel verhaal er niet in staat:D
    Geniet nog maar heel goed daar!! en tot over een kleine 4 weken:):) kusss jezus

  • 14 November 2014 - 18:19

    Gerard Horck:

    Ik had het nog niet gelezen maar het overtreft de stoutste verwachtingen.
    Super super superleuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Anke

Vier maanden stage op de Spoedeisende hulp bij het Academisch ziekenhuis in Paramaribo, Suriname

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1641
Totaal aantal bezoekers 4724

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 19 Januari 2015

Paramaribo

Landen bezocht: